Rotterdam is in de openstelling na een lockdown redelijk ‘getroffen’ door een diversiteit aan verkeeraso’s. Door heel Rotterdam hebben er extra controles plaatsgevonden of zijn verkeerssituaties gewijzigd. In Nesselande is ook hier – deels als onderdeel van het WarmWeerProtocol – aandacht aan besteed. In Nesselande mist – ondanks ook onze inzet en berichtgeving – een inzet die aso’s op de Brandingdijk(-Oost) en Laan van Avant-Garde structureel laten afremmen.
In Nesselande zijn oktober-november welzeker opvallende waarschuwingsborden geplaatst als ook extra belijning op de weg bij onduidelijke voorrangssituaties.
Tijdens de vergadering van 9 november jl. is er door de genoemde lokale partijen een motie ingediend ter evaluatie (bron: Gemeente Rotterdam, 11 november 2021):
Constaterende dat:
• uit gemeentelijk onderzoek is gebleken dat verkeer asociaal gedrag met name wordt
veroorzaakt door mannelijke bestuurders veelal onder de 25 jaar;
• dat voor deze doelgroep de auto als statussymbool wordt gezien
Constaterende dat:
• uit gemeentelijk onderzoek is gebleken dat verkeer asociaal gedrag met name wordt
veroorzaakt door mannelijke bestuurders veelal onder de 25 jaar;
• dat voor deze doelgroep de auto als statussymbool wordt gezien.
Overwegende dat:
• ze deze status willen onderstrepen door in het verkeer extra op te, vallen dat zich uit
in bijvoorbeeld roekeloos hard te rijden, veel geluid maken door steeds op te trekken
en/of te toeteren;
• deze overlast ook door stilstaande voertuigen en de bestuurders wordt veroorzaakt,
denk hierbij aan harde muziek of ronkende motoren;
• Rotterdammers veel last ervaren door deze groep verkeersaso’s.
• er sinds dit jaar een zomeroffensief gestart is om in verschillende gebieden
verkeersaso’s aan te pakken;
• de Rotterdamse politie verschillende middelen inzet om deze weggebruikers in de
gaten te houden en indien nodig te beboeten;
• handhaving hier ook een positieve bijdrage aan kan leveren.
Verzoekt het college om:
• het zomeroffensief te evalueren, hieruit lessen te trekken en deze te vertalen in
aanbevelingen voor het beleid tegen verkeersoverlast;
• daarnaast te onderzoek of het mogelijk is om in aanvulling op de politie de
Rotterdamse boa’s te laten handhaven op stilstaande voertuigen die onnodig lawaai
maken.
Waarom de door bewoners geliefde verkeersdrempels (een issue op onder andere de Laan van Avant-Garde sinds 2010); niet worden geplaatst op de lange racebaan Laan van Avant-Garde, is niet bekend.