HomeNesselande in de pers25 juli World Drowning Prevention Day zomertour te gast in Nesselande; Wie...

25 juli World Drowning Prevention Day zomertour te gast in Nesselande; Wie checkt jou? #water #veilig

Zorg dat iemand je in de gaten houdt

Ieder jaar verdrinken in Nederland zo’n honderd mensen in open water. Ook bij Nesselande strand zijn er spijtig badgasten verdronken de laatste jaren. In een veelvoud van deze gevallen moeten hulporganisaties zoals de KNRM en de Reddingsbrigade zwemmers redden die in de problemen raken. Omdat elk verdrinkingsslachtoffer er één te veel is, komt er een vervolg op ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’, een jaarlijkse campagne die mensen bewust maakt van de risico’s van zwemmen in open water. Tijdens de landelijke zomertour wordt ingezet op gedragsverandering die verdrinkingsongevallen moet (helpen) voorkomen.

Wie checkt jou?

Nederlanders zijn dol op zwemmen en vooral in de zomer zijn wateractiviteiten een belangrijk onderdeel van ons leven. Helaas kunnen zwemmers en andere waterrecreanten in open water, zoals in zee, meren of plassen, in de problemen komen door onverwachte stroming, temperatuurverschillen of een overschatting van hun zwemvaardigheid. Het risicobewustzijn en gedrag van zwemmers zijn cruciaal om problemen te voorkomen. De campagne ‘Wie checkt jou?’ wil mensen aansporen om te checken onder welke omstandigheden ze het water in gaan en wie er op hen let. De campagne biedt ook tips voor hoe te handelen in geval van nood.

‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ is onderdeel van een meerjarig initiatief om bewustwording over zwemveiligheid te bevorderen.

Zomertour

Onder aanvoering van de Nationale Raad Zwemveiligheid wordt de campagne actief uitgedragen door primaire partners waaronder gemeente Den Haag, Europarcs, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM), Leisurelands, Nederlands Instituut Veiligheid Zwemlocaties (NIVZ), Reddingsbrigade Nederland en Rijkswaterstaat. Het doel van deze partijen is om de campagne landelijk uit te rollen, zowel langs de kust als bij binnenwater locaties. Aan deze oproep wordt gehoor gegeven, aangezien steeds meer gemeenten, provincies, locatiebeheerders, omgevingsdiensten en veiligheidsregio’s de campagne omarmen en uitdragen. Om dit jaar de impact van de campagne te vergroten, staat er deze zomer een tour op het programma.

Deze zomertour – die ook Nesselande bezoekte – zorgt gedurende drie maanden voor zichtbaarheid op relevante locaties en evenementen door heel het land, zoals: het strand bij Terschelling tijdens het Oerol Festival, recreatiegebieden van Leisurelands, diverse vakantieparken van Europarcs, de Haagse stranden en het Search and Rescue Event in Katwijk. Volgens Titus Visser van de Nationale Raad Zwemveiligheid wordt de tour mogelijk nog verder uitgebreid.

We willen dat nog veel meer partijen de waarde van onze campagne inzien en deze zomer contact met ons opnemen om de tour te boeken. Zo hopen we samen op een laagdrempelige manier extra bewustwording te creëren over een onderbelicht, maar zeer belangrijk thema. Het doel is om de ‘Wie checkt jou?’ campagne na de pilot van vorig jaar dit jaar verder landelijk uit te rollen.


De campagnemiddelen zijn dit jaar in meerdere talen beschikbaar, zodat we hiermee ook anderstalige doelgroepen zoals toeristen, nieuwkomers en arbeidsmigranten kunnen bereiken.”

Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair