HomeGemeente #raad010'Snellere metro's? Juist minder metro's, bussen en toezicht in Rotterdam-Oost (en Nesselande)'

‘Snellere metro’s? Juist minder metro’s, bussen en toezicht in Rotterdam-Oost (en Nesselande)’

De RET (en de collega in Den Haag) draaien een megaverlies door de coronacrisis. Er reizen tijdens de crisis gewoon minder mensen en de kosten lopen gewoon door. Waar diverse media kortzichtig het bericht brengen dat metro’s in Rotterdam sneller zouden gaan rijden en stations wellicht overslaan, is het volledige verhaal wrang en heeft het ook impact op de situatie in (metro) Nesselande. 
Er gaat na de zomervakantie enorm bezuinigd worden. Dat besluit hebben gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) woensdag 24 maart 2021 na een zeer pijnlijk overleg moeten nemen. Rijnmond zegt:
Geschrapte buslijnen, minder tram- en metroritten, geen conducteur op de tram: dat kunnen reizigers in het regionale openbaar vervoer per september verwachten als het kabinet niet meer geld beschikbaar stelt. Dat besluit hebben de 23 gemeenten van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) woensdagmorgen genomen.
Juist wethouder Bokhove heeft zich enorm verzet tegen de plannen, maar ging uiteindelijk akkoord: “Ik vind dat de RET en dus Rotterdam harder dan de andere gemeenten wordt geraakt.”

Rotterdam zwaar getroffen

In Rotterdam worden de meeste strepen door buslijnen  gehaald. Tram en metro gaan ook minder rijden en wordt gesneden in het toezicht dat vooral op de zomerse dagen in de metro van en naar Nesselande een belangrijk apparaat is om overvolle metro’s richting het strand in bedwang te houden.

De conducteur rijdt niet meer op alle trams mee en wordt vervangen door ‘vliegende teams’ van boa’s die op delen van trajecten meerijden. Daarnaast controleren de metrobeheerders alleen nog ondergrondse stations in Rotterdam en Schiedam.

 

Nog erger

Ook moet het Rotterdamse bedrijf nog op zoek naar bezuinigingen binnen het bedrijf. Het Rijk vroeg de uitvoerende partijen na te denken over bezuinigingen. Uit al die gesprekken is de metropoolregio, met ‘pijn in het hart’, tot deze voorstellen gekomen.

De plannen worden elke drie maanden geëvalueerd om ze te kunnen aanpassen indien nodig. Als meer mensen weer met het openbaar vervoer reizen, wordt vervolgens dienstregeling aangepast.

Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair