Het is het doortrekken van de metro richting het strand van Hoek van Holland. We kennen hem kort als de Hoekse Lijn.
Daar waar we omgeving Nesselande graag een doortrekken van de metrolijn richting Zoetermeer zien zo de oplopende filedruk te ontlasten, lijkt de ontsporing van de zeer dure Hoekse Lijn nog vers in het geheugen te zitten. Nog even en we kunnen direct tot aan het strand van Hoek van Holland met de metro komen:
Bezoekers en bewoners van De Hoek kunnen er in het straatbeeld niet meer omheen: er wordt gewerkt aan een Metro aan Zee. Er is al aardig wat werk verzet voor de spoorverlenging. De contouren van het metrotracé zijn zichtbaar. De zandvoorbelasting is opgeschoven tot achter de appartementsgebouwen aan de Strandweg. Dit werk is nodig om de metrobaan en de tunnelbak in de duinen te kunnen bouwen. De ruwbouw van metrostation Hoek van Holland Haven is klaar, tijd voor de afbouw. Vlakbij zee krijgt metrostation Strand vorm.
Rotterdams nieuwsblog VersBeton.nl deed een onderzoek c.q.. reconstructie naar de overschrijding van het budget met 175 miljoen euro; een bedrag waar je de metro Nesselande wellicht wel tot in Den Haag had kunnen doortrekken.
De ombouw van de Hoekse Lijn duurde twee jaar langer dan gepland en werd bijna twee keer zo duur als begroot: circa 500 miljoen euro totaal. Hoe kon het zo misgaan? Mismanagement, wensdenken en een gebrek aan democratische controle lieten het project ontsporen, blijkt uit een reconstructie van onderzoekscollectief Spit voor Vers Beton, OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE.
Via DeTegel.info/VersBeton.nl/WOS/OPEN Rotterdam