Ook boven Nesselande vliegen ze vaker buiten hun lijn. In 2022 ervoeren vooral de omwonenden van Rotterdam The Hague Airport een toename in geluidsoverlast door vliegverkeer, volgens bevindingen van de Gezondheidsmonitor van de GGD Rotterdam-Rijnmond. Gemiddeld gaf 13 procent van de naburige bewoners aan hinder te ondervinden van vliegtuiggeluid.
Tussen 6 september en 28 november 2022 werden ongeveer 18.000 mensen ondervraagd door de GGD Rotterdam-Rijnmond over de geluidshinder die ze in Rotterdam ondervonden. Van deze groep woonden ongeveer 3600 mensen in de omgeving van de luchthaven.
De voornaamste getroffen gebieden zijn Overschie, Hillegersberg-Schiebroek, Lansingerland en Schiedam. In deze gebieden ervaren bewoners de meeste hinder van vliegtuiggeluid. De ergste overlast werd gemeld in Hillegersberg-Schiebroek, waar 16 procent van de bewoners aangaf hinder te ondervinden van het lawaai. Het onderzoek toont aan dat het aantal meldingen van geluidshinder tussen 2020 en 2022 is gestegen, met de grootste toename in Schiedam, waar het aandeel ernstig gehinderde bewoners toenam van 8 tot 17 procent.
Het aantal vliegtuigbewegingen op Rotterdam The Hague Airport is sinds 2019 aanzienlijk toegenomen, met een stijging van 13 procent in 2022.
De meeste geluidshinder werd volgens de Gezondheidsmonitor ervaren tijdens de vroege ochtend en late avond. Dit is gedeeltelijk toe te schrijven aan een hoger aantal nachtvluchten in 2022 in vergelijking met de afgelopen tien jaar. Na een afname tot onder de 900 nachtvluchten in de coronajaren 2020 en 2021, werden in 2022 maar liefst 1339 nachtvluchten geteld.
Het vliegveld verklaarde in mei van dat jaar dat deze toename het gevolg was van verschuivingen in vliegbewegingen als reactie op de coronacrisis, met name door niet-gebruikte slots die van het winterseizoen 2021 naar het zomerseizoen van 2022 werden overgeheveld. Hierdoor ontstond in de zomermaanden een grotere piek dan gebruikelijk, aldus de verklaring van het vliegveld.