HomeNesselande INFO nieuwsUw mening over de nieuwe verkeersplannen in Rotterdam

Uw mening over de nieuwe verkeersplannen in Rotterdam

 

Rotterdammers hebben de mogelijkheid om hun formele reactie te geven op het verkeersbesluit voor 115 straten die een maximumsnelheid krijgen van 30 kilometer per uur. Deze verandering staat gepland in 2025 en is kortgeleden door de gemeenteraad vastgesteld. In Prins Alexander zijn er weinig aanpassingen helaas, wel veel in en rondom het centrum. 

Wat betekent dit voor u als Rotterdammer?

Op dit moment zijn al meer dan de helft van de straten in Rotterdam 30 km/u. Volgend jaar komen daar dus nog 115 straten bij. Nog tot met 18 oktober is het mogelijk om uw reactie te geven, of een bezwaar in te dienen over deze 115 straten en de bijbehorende maatregelen. Dit heet een zienswijze.

Een zienswijze indienen kan via de pagina rotterdam.nl/30. Link opent een externe pagina. Deze formele reactie kunt u alleen geven over de 115 straten die in het concept verkeersbesluit staan omschreven. Het gaat dus niet over straten die 50 km/u blijven of al 30 km/u zijn. Omwonenden van de betreffende straten krijgen een bericht op mijn.overheid.nl. Link opent een externe pagina waar zij worden geïnformeerd over de verandering.

Een verkeersbesluit?

Als de gemeente een verkeerssituatie wil veranderen, wordt een zogeheten verkeersbesluit genomen. Dit is een beslissing om bijvoorbeeld een verkeersbord te plaatsen, een drempel neer te leggen of de maximumsnelheid te wijzigen. De doelen van zo’n verkeersbesluit zijn:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg
  • het beschermen van weggebruikers en passagiers
  • ervoor zorgen dat iedereen de weg op de juiste manier kan gebruiken
  • het zoveel mogelijk zorgen voor vrijheid om te reizen en te bewegen

Waarover gaat het verkeersbesluit?

In het verkeersbesluit voor de Aanpak 30 km/u staat welke 115 straten naar de maximumsnelheid van 30 km/u gaan. En welke maatregelen daarbij horen. Dat is per straat verschillend. Bijvoorbeeld alleen een 30 km/u-verkeersbord, een verlaagde drempel of het toevoegen van een fietsstrook. Er is per straat gekeken wat nodig is, zodat het logisch voelt om 30 km/u te rijden.

Waarom 30 km/u?

Het verkeer in de stad wordt steeds drukker. Er gebeuren vaker ongelukken. In de afgelopen 10 jaar was in Rotterdam het aantal slachtoffers van het verkeer hoger dan ooit. Een van de manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren, is het aanpassen van de maximumsnelheid in de Rotterdamse straten. Door 30 km/uur te rijden in de bebouwde kom, wordt het verkeer voor iedereen veiliger en overzichtelijker. Een weg wordt niet alleen 30 km/u als er al ongevallen hebben plaatsgevonden. De gemeente gaat aan de slag om ongevallen in de toekomst te voorkomen.

Hoe wordt een 30 km/u-straat gekozen?

Niet overal worden de straten 30 km/u, maar wel in straten waar het nodig is en kan. Bijvoorbeeld in straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés zijn. Daarnaast kijkt de gemeente ook samen met het openbaar vervoer en de nood- en hulpdiensten waar de maximumsnelheid verlaagd kan worden.

Ga meer informatie over het verkeersbesluit en een kaart met alle straten naar rotterdam.nl/30. Link opent een externe pagina.

Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair