Dat het Vijfde Dorp achter Nesselande wordt gebouwd, lijkt een feit. Net als het feit dat de start van de bouw flinke vertraging oploopt en dat de gemeente Zuidplas nog flink in de buidel moet tasten voor verkeersmaatregelen en wellicht verhoging van de bouwgrond. Er is reeds besloten in fasen van kleine oplevering te gaan bouwen. We lijken een dieptepunt te hebben bereikt in de voorbereiding waar de vraag opkomt wie nu die zandophoging gaat betalen om natte kelders in het Vijfde Dorp te gaan voorkomen in de toekomst. Nu zomer 2024 ook de Rotterdamse raad zich bemoeit met het massale lage bouwen achter Rotterdam, staat het vizier op scherp. Het is vooral van belang niet voor extra spanningen te gaan zorgen tussen provincie, middengebied en gemeente die reeds hun handen vol hebben aan het rondkrijgen van een werkbare verkeers-infrastructuur rondom de drukke A12 en A20. Lacherig be-amen dat er een “Nesselande-Oost” zou moeten komen – wat al jaren geleden voor de plannen van het Vijfde Dorp ooit een keer in/im Frage was – verhoogt de spanning in een middengebied achter Nesselande waar partijen elkaar keihard nodig hebben voor de genoemde verkeersoplossingen. Een beoogde situatie waarbij Zuidplas verkeer uit Nesselande nog meer gaat vertragen richting de snelwegen en vervolgens een Rotterdam-Nesselande die snelbussen vertraagt richting de metro Nesselande, is geen gewenste situatie. In dit drukke middengebied rondom het Groene Hart hebben wij elkaar nodig, vooral omdat Zuidplas geen doortrekken van de metro wil naar het achterland van Zoetermeer, wat – spijtig gezegd – wel veel filedruk zou kunnen gaan doen afnemen. Een extra perron bij Moordrecht voor de bewoners van het Vijfde Dorp is handig, maar lijkt geen file-infarct N219, A20 en A12 te doen voorkomen.
De bouw van een nieuw dorp in het Groene Hart blijkt aanzienlijk vertraagd door juridische bezwaren van Rijkswaterstaat en het waterschap. Markant is de recentelijke afwaardering van bouwgrond door betrokken bouwers/investeerders.
Het plan is om in een van de laagst gelegen polders van Nederland, tussen Nieuwerkerk aan den IJssel, Waddinxveen en Gouda, een geheel nieuw dorp te realiseren met 8.000 woningen. Naast de woningen komen er ook winkels, scholen en sportvoorzieningen. Deze ontwikkeling zou de komende twintig jaar plaatsvinden, maar de plannen stuiten nu op flink wat weerstand.
Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard (waterschap) hebben beide beroep aangetekend bij de Raad van State. Zij zijn niet akkoord met het bestemmingsplan van de gemeente Zuidplas, waar het nieuwe dorp bij zal horen. Rijkswaterstaat heeft zorgen over de toename van verkeer op de toch al drukke snelwegen A12 en A20. Zij vinden dat de gemeente te weinig maatregelen neemt om de verkeersdruk te beperken en dat onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor de uitbreiding van viaducten.
Daarnaast verwacht de gemeente dat Rijkswaterstaat deze kosten draagt, maar Rijkswaterstaat benadrukt dat meer dan de helft van de verkeersgroei door regionale ontwikkelingen komt, en verwacht een bijdrage van de gemeente.
Zorgen
Het waterschap heeft voornamelijk zorgen over de klimaatbestendigheid van het gebied. De polder ligt ongeveer 6 meter onder zeeniveau, en elk jaar zakt de slappe bodem verder weg. Hoewel de woningen op een iets hoger gelegen deel, een zogenaamde kreekrug, worden gebouwd, ligt dit nog altijd 4 tot 5 meter onder zeeniveau. Het waterschap vreest dat het gebied extreme weersomstandigheden, zoals zware regenval en overstromingen, niet goed kan verwerken. Ze vinden dat de plannen onvoldoende zekerheid bieden dat het dorp veilig is voor de komende honderd jaar.
De bouw is hierdoor met minstens twee jaar vertraagd. De eerste paal zou pas in 2026 geslagen kunnen worden, terwijl de eerste woningen een tot anderhalf jaar later klaar moeten zijn. Naast Rijkswaterstaat en het waterschap hebben ook twintig particulieren en bedrijven bezwaar aangetekend, waardoor het project verder in de knel komt. Door de achterstanden bij de Raad van State wordt een uitspraak pas over twee jaar verwacht.
Ondertussen is ook de naam voor het nieuwe dorp nog niet definitief gekozen. De inwoners van Zuidplas konden stemmen op drie mogelijke namen: Cortelande, Groenerijk of Waterweide.
De definitieve naam wordt later in 2024 bekendgemaakt.
Het feit blijft dat de partijen in het middengebied rondom Nesselande elkaar hard nodig nu en in de toekomst. Het Rijk en de provincie willen meer woningen en daarvoor zullen – vooral in dit gebied – nog veel miljoenen bij moeten om een bouw mogelijk te maken op basis van de nieuwe verkeers- en klimaatinzichten.
En – net als in Zevenhuizen Koningskwartier – is de kans groot dat Nesselanders hun woning met inmiddels hoge meerwaarde inruilen voor een nieuw paleis in het natuurrijke Vijfde Dorp, een kilometer verder van Nesselande af, met een af- en oprit die waarschijnlijke de drukste files A12/A20 nog voor is.
^PP
Bekijk hier het bestemmingsplan Vijfde Dorp
Bekijk hier ons hele dossier Vijfde Dorp.