Een hoopgevende afslag voor de N457 die wordt verbreed of gaat dienen als ader bij de ontsluiting Vijfde Dorp, die voor een file-infarct zal zorgen. Concreet Rijkswaterstaat organiseert op 23 juni een online informatiebijeenkomst (webinar) over de stand van zaken van het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda.
Dit is het eerste participatiemoment van de planuitwerkingsfase.
Tijdens deze bijeenkomst wordt meer informatie gegeven over de huidige stand van zaken van het project, met een doorkijk naar de komende tijd. We willen u meenemen in hoe we willen toewerken naar een tracébesluit (TB), welke stappen we daarin nemen en welke onderzoeken er plaats zullen vinden. De bijeenkomst start om 20.00 uur en duurt tot 22.00 uur.
Geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden.
Waarom wordt de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda aangepast?
De A20 vervult een cruciale rol in de bereikbaarheid van Rotterdam (Haven), Greenport, Westland-Oostland en Greenport Boskoop. De A20 is ook een belangrijke verbinding tussen Utrecht en Rotterdam. Het deel van de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda vormt een bottleneck voor het verkeer. Dit weggedeelte is het enige deel van de A20 dat nog uit 2×2 rijstroken bestaat. De rest van het tracé heeft 2×3 rijstroken. In beide richtingen staan dagelijks files en er gebeuren op dit traject veel ongevallen.
Door de groei van het verkeersaanbod worden de problemen rond de doorstroming en de verkeersveiligheid steeds groter. Het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda heeft als doel deze problemen aan te pakken.
Over welk deel van de A20 gaat het?
Het projectgebied is het traject van de A20 vanaf de aansluiting Nieuwerkerk aan den IJssel (km 41,5) tot aan de A12-afslag Gouda (km 29,3) in beide richtingen. Dit traject heeft een lengte van circa 10 kilometer. De aansluitingen met onderliggende infrastructuur en die van de A20 op de A12 vallen binnen het project, inclusief het Gouwe-aquaduct. Uitgangspunt is dat het Gouwe-aquaduct niet wordt vergroot.