Waar de verkeersproblemen rondom Nesselande door de gemeenteraad van Zuidplas naar de toekomstige lokale gemeenteraad lijkt te worden doorgeschoven, komen de ‘buren’ in Gouda met een noodzakelijk plan. Het is voor gemeente die tevens bij de A12/A20 ligt en zich bewust is van de toekomstige file-infarcten rondom het gebied Vijfde Dorp (polder tegenover Nesselande), ligt er een plan om Gouda te voorzien van een extra treinstation in de richting Vijfde Dorp en het eigen Westergouwe plus de wijk Triangel in Waddinxveen, een relatieve nieuwe wijk bij de afrit Moordrecht-Gouda.
De gemeente Zuidplas wil niet inzetten op betere autowegen of een metro- en treinverbinding, maar de extra verkeersdruk met deelfietsen, meer fietspaden en (snel)bussen naar de omliggende treinstations oplossen. Waar het in de ‘post-corona’ periode wederom zeer druk is op de aan- en afvoer rondom de N219 (richting Nesselande en Zuidplas), lijkt een uitbreiding van de infrastructuur op korte termijn een must gezien de bouwplannen in de direct omgeving.
Structurele file-infarct verwacht rondom de N219
Dat de uitgang Brandingdijk-Nesselande richting de ontsluiting van de N219 aanvankelijk niet is meegenomen, en de gemeente Zuidplas een deel van deze kruising wil afsluiten voor verkeer, oogt als een star besluit dat de gevolgen op de lange termijn niet wil inzien. Vooral bewoners rondom de Tochtweg voelen zich ‘bekocht’.
Dossier Vijfde Dorp door Nesselande.info
De berichtgeving rondom het bouwen van de beoogde 8000 ‘betaalbare’ woningen in de filedrukte tussen de A12 en A20 krijgt na de vergadering van mei 2021 steeds meer opvallende inzichten. Meer lokale partijen in Zuidplas lijken spijt te betuigen van eerder genomen beslissingen. Al eerder wisten wij met Nesselande.info te achterhalen dat er een advies ligt uit Den Haag om niet te bouwen zes meter onder NAP, en dat de vertrouwelijke adviesrapporten met betrekking tot mobiliteit en de enorme toename in filedruk en verkeersinfarcten een bouw van het aantal woningen afraden.
Dat er ook in Zuidplas woningen bij moeten komen is duidelijk. Veel Nesselanders zullen – net als in het Koningskwartier – opschuiven naar het nieuwe dorp en met veel overwaarde hun woning van de hand doen. Daarbij zorgen de dramatische verkeerssituaties in de gehele omgeving voor het inzakken van de woonbeleving. Letterlijk.
Vijfde Dorp verkeersissues
Gouda heeft opnieuw een plan ingediend een nieuw treinstation bij Gouda Westergouwe, net na de afrit Moordrecht. Deze beoogde halte ‘Gouweknoop’ is opgenomen in de omgevingsvisie Dit is een plan waarin onder andere wordt beschreven hoe Gouda er in de toekomst uit gaat zien. Ook Zuidplas kent een soortgelijke visie waarin ook het doortrekken van de metro en/of extra treinstations in Zuidplas zijn opgenomen. Het zittend gemeenteraad in Zuidplas heeft deze visie en wensen van de bewoners spijtig naast zich neergelegd. De toekomstige verkeersproblemen lijken vooral een probleem te gaan worden van de nieuwe lokale politici (met lokale verkiezingen maart 2022, red.).
Drukte A12, A20 en het Vijfde Dorp maken verkeersoplossingen noodzakelijk
De bouw van het Vijfde Dorp – met beoogde start in 2023 en 8000 woningen – zou voor de bezettingsgraad van zo’n station goede cijfers opleveren. Goudse wethouders Tetteroo en Van Vugt zeggen in het AD.nl oktober 2021 over een eventueel station bij Westergouwe:
Er wordt inmiddels al bijna achttien jaar gesproken. Woensdagmiddag presenteerden wethouders Rogier Tetteroo (PvdA) en Thierry van Vugt (D66) als trekkers van de omgevingsvisie de voorlopige plannen voor de stad. Opnieuw kwam hierbij het plan voor de nieuwe halte aan de orde. ,,We zetten in op een station in Westergouwe.
Bovendien is de komst van een nieuwe halte natuurlijk handig voor bewoners van het Vijfde Dorp en Triangel, maar ook voor Nesselanders die elke ochtend massaal richting Gouda/Utrecht rijden. Vanuit Nesselande zou dit station (dat aansluit op de richting Den Haag en Utrecht) op de fiets in 15 minuten bereikbaar zijn,.