HomeActiviteiten Nieuws NesselandeZuid-Hollandse gemeenten zoals Rotterdam reageren sneller op mailvragen

Zuid-Hollandse gemeenten zoals Rotterdam reageren sneller op mailvragen

Gemeenten in Zuid-Holland hebben zich verbeterd in het beantwoorden van vragen per mail ten opzichte van 2023. Ook Rotterdam reageert veelal binnen twee dagen via de mail. Wel verplichten steeds meer gemeenten burgers onnodig persoonlijke informatie te delen.
Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van een klantcontactbeheerder, waarbij alle gemeenten onlangs zijn benaderd met een eenvoudige vraag.
Van alle Zuid-Hollandse gemeenten geeft 88 procent op tijd antwoord op een eenvoudige vraag. Vorig jaar lag dit percentage nog op 66 procent van de gemeenten. Hiermee presteert de provincie dit jaar boven het landelijk gemiddelde.
In de e-mailgedragslijn voor overheden is bepaald dat gemeenten binnen twee werkdagen antwoord moeten geven op een eenvoudige vraag.
6 procent van de Zuid-Hollandse gemeenten heeft dit jaar na drie weken nog steeds geen antwoord gestuurd op een eenvoudige vraag. Het betreft de gemeenten Hardinxveld-Giessendam, Papendrecht en Sliedrecht.
In Zuid-Holland vermeldt net als vorig jaar 44 procent van de gemeenten geen e-mailadres op hun website. Dit percentage ligt daarmee 18 procentpunt boven het landelijke gemiddelde. Alleen in Flevoland ligt dit percentage hoger.
20 procent van de Zuid-Hollandse gemeenten verplicht burgers inmiddels onnodig persoonlijke informatie te delen als zij een eenvoudige vraag willen mailen. Bij deze gemeenten kan dit namelijk alleen nog maar via een contactformulier, waarbij het verstrekken van persoonlijke gegevens verplicht is.
Vorig jaar bedroeg dit percentage nog 14 procent.
De volledige onderzoeksresultaten, inclusief resultaten per gemeente, zijn te bekijken op https://www.pricon.nl/onderzoek-emailgedragslijn-gemeenten-2024/
Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Populair