De eerste aanpassing van de boulevard Nesselande (Siciliëboulevard) is reeds per mei 2021 in werking gezet rondom de oplevering van de derde toren. In 2020 en begin 2021 wisten wij te melden dat na een uitgebreid participatietraject – en advies vanuit het wijkcomité – er een besluit is genomen over het ontwerp.
In een laat stadium zijn er nog wensen vanuit een bewonersvisie toegevoegd. De genoemde participatie heeft onder andere voor extra parkeergelegenheid en zebrapaden geleid. Op hoofdlijnen gebeurt er het volgende vanaf eind 2021:
- De rotonde Corsicalaan – Siciliëboulevard wordt aangepast
- Nabij het winkelcentrum worden er parkeerplaatsen voor motoren en een kleine laad- en loszone gerealiseerd
- Op de hoofdrijbaan leggen we op diverse plekken verkeersdrempels aan
- Er komen bij de oversteken middeneilandjes
- De bocht bij de Pleun van de Zijdedijk passen we aan
- De parallelweg bij Brandingdijk-West wordt een eenrichtingsweg
- Ter hoogte van het Rietveldpark gaan we vergroenen
- De rotonde bij de Laan van Avantgarde wordt aangepast
Parkeerplekken voor motor door overlast
Vanuit de ondernemers van het winkelcentrum is gemeld, dat er regelmatig overlast is van motoren die op het trottoir worden neergezet nabij het winkelcentrum. Om deze reden is er gekozen om een beperkt aantal parkeerplaatsen beschikbaar te maken voor enkele motoren.
Middenberm
Diverse nieuwe oversteekplekken krijgen een middenberm. Dit doen ze om de brede rijbaan beter oversteekbaar te maken. Vooral voetgangers zullen hiervan profijt hebben. Dan kunnen zij in twee fasen oversteken: één rijrichting per keer.
Meer groenstroken
De bovenste afbeelding van de tekening boven, betreft een dwarsdoorsnede. Op de afbeelding zien we twee bestaande en twee nieuwe profielen van de Siciliëboulevard en de Brandingdijk. In de nieuwe situatie is er aan de linkerkant van de boulevard een groenstrook, rechts daarnaast een voetpad, daarnaast een fietspad, dan een brede groenstrook en dan de boulevard met parkeervakken. Rechts daarvan ook een groenvak, dan de boulevard met parkeervakken en dan een voetpad en een groenstrook. Op het plaatje van de Brandingdijk zien we links van de boulevard een groenstrook, dan een fietspad, een groenstrook en de rijweg. Dan komt weer een groenstrook en dan de andere rijbanen van de Brandingdijk. Rechts ervan een stoep en dan een bredere groenstrook.
Extra zebrapaden
Bij het kruispunt met de Kretalaan worden middeneilanden aangebracht. Dit gebeurt om de oversteek te verbeteren. Zie ook het antwoord op vraag Verzoek zebrapaden ter hoogte van de hofjes.
De gemeente brengt alleen zebrapaden aan op 30km/u wegen als voetgangers regelmatig oversteken. Alleen tijdens stranddagen zijn er veel mensen die oversteken, de rest van het jaar niet. Daarom brengen we daar geen zebrapaden aan. Ze brengen dus wel middeneilanden aan. Dat is veiliger voor de voetganger. Ze gaan ook drempels aanbrengen op de Siciliëboulevard en de Brandingsdijk om de snelheid van het verkeer te verminderen.
Geen K&R
In overleg met de verkeerspolitie is besloten om geen K&R-plaatsen aan te brengen. Ze kunnen niet handhaven op het gebruik hiervan. ‘Laden en lossen’ (in- en uitstappen) van passagiers mag gewoon op de rijbaan, zolang het overige verkeer niet wordt gehinderd. Daarvoor is de hoofdrijbaan voldoende breed.