HomeActiviteiten Nieuws NesselandeGepresenteerd Plan van aanpak Nesselande: 'Structurele wijkproblemen Nesselande NIET aangepakt!'

Gepresenteerd Plan van aanpak Nesselande: ‘Structurele wijkproblemen Nesselande NIET aangepakt!’

De hoge inflatie heeft het afgelopen jaar veel Rotterdammers en Rotterdamse ondernemers en instellingen geraakt. Ook de gemeente Rotterdam heeft te maken met financiële tegenvallers. Wie de nota (met sterk verouderde gegevens en een zoekmachine die niet werkt), doorneemt leest door de ambities heen dat projecten lastig financiert kunnen worden en de aandacht toch maar weinig naar de buitenwijken gaat. Zoekmachine? Tik ‘Nesselande’ in het zoekvenster en er verschijnt een error.

Er moet 150 miljoen worden bezuindigd; de wijk Nesselande komt er slecht vanaf in de stukken. De anonieme “quotes” en klachten, die niet representatief zijn voor de bewoners en ondernemers, staan haaks op wat er nu echt al jaren speelt en waar bewoners aandacht voor vragen. De genoemde “participatie” avonden in Nesselande – die een basis zouden moeten vormen voor punten in de nota – zijn nauwelijks bezocht door onder andere gebrekkige communicatie en een niet-relevante agenda.

Merkwaardig is dat er in de “nota” aangaande de wijk Rotterdam-Nesselande punten worden genoemd die reeds zomer 2022 zijn aangepakt, zoals de herbestrating en vluchtheuvels rondom de Brandingdijk en boulevard die het hard rijden onmogelijk maken sinds de zomer van 2022. Deze bestrating is reeds afgerond. De 30-km zones zijn reeds actief.

Onsamenhangende nota “Nesselande”

Een “nota” en jaarplanning met weinig zicht voor de realiteit en onderbouwing op basis van feiten, zoals het feit dat Nesselande dagelijks in de directe omgeving veel files ervaren maar hier geen toekomstbeleid wordt gevoerd. Bovenal een subjectieve conclusie dat “deelvoertuigen” alleen voor overlast zouden zorgen, vervolgens zouden deelvoertuigen weer het verkeer moeten terugdringen op drukke, zomerse dagen waar de parkeerproblemen elk jaar enorm toenemen en voor onveilige (parkeer)situaties zorgen.

Merkwaardige vermelding in de nota om met “deelscooters” parkeerdrukte en auto-bewegingen “op te lossen” aangezien de eigen buurtpreventie Nesselande (tevens wijkraadlid) de deelvoertuigen jarenlang in een negatief daglicht heeft gezet en bewoners heeft opgeroepen zoveel mogelijk klachten in te dienen opdat de voertuigen worden verwijderd.

Framing? Zie bovenstaande foto; het lijkt erop dat bij deze populaire stalling de scooters de weg blokkeren aan de boulevard, maar in deze zeer brede bocht loop je eenvoudig om deze scooters heen. Eerst wegjagen maar nu planmatig benoemen als oplossing om autowegingen en parkeerproblemen in de wijk op te lossen?

Sneer naar nieuwe retailers winkelboulevard

Een dieptepunt in de wijkraad-/wijkmanagement plannen is de sneer naar nieuwe retails aan de winkelboulevard van Nesselande. Waar de extreem hoge huren, het jarenlang negatief framen van de winkelboulevard door de buurtpreventie Nesselande, het bewust problemen van concurrerende retail in de omgeving van Nesselande en het negeren van parkeerproblemen de winkelboulevard van Nesselande weinig positiefs heeft gebracht, wordt er in de lokale “plannen” een sneer uitgedeeld aan de nieuwe bewoners in de wijk. Zo zouden het massagesalon aan het Maltaplein en de tandarts voor weinig dynamiek zorgen, aldus het wijkmanagement en de wijkraad Nesselande. In de praktijk mag het winkelcentrum blijk zijn met de vulling van de winkelpande die een zeer lange leegstand hebben.

Wellicht is het wijkmanagement van Nesselande (opsteller van de jaarplanning en nota) ontgaan dat een eigen wijkraadlid (tegen betaling) de retail in de omgeving promoot op zijn eigen mediakanalen.

 

De vraag is duidelijk: help je de retail en horeca aan en in de winkelboulevard van Nesselande als de wijkraad en buurtpreventie directe concurrentie in de omgeving promoot, nepnieuws verspreid over de winkelboulevard (zie oordeel van gemeente hierover) en wijkmanagement negatief is over de welkome nieuwe retail aan de boulevard?   

wijkraad nesselande
Het wijkraadlid Nesselande promoot graag de directe concurrentie voor de retail en horeca in Nesselande

Geen aandacht voor toename agressieve autoinbraken en -diefstal in Nesselande

Markant is dat de (in 2023) wederom toename van autoinbraken en -diefstal in de wijk Nesselande en het ontbreken van een irl actieve buurtpreventie, niet wordt genoemd in de nota in een wens naar een meer “preventieve aanpak”.

De directie veiligheid Rijnmond laat ons weten te betreuren dat de lokale buurtpreventie nauwelijks zichtbaar is in de wijk Nesselande en er sinds 2016 nauwelijks preventie wijkrondes zijn geweest. Cynisch genoeg is er een toename in inbraken en diefstallen die in de buurt van de “Hier is Buurpreventie actief” borden plaatsvinden.

 

Op basis van ruim 20 jaar participatie vanuit Nesselande.INFO en met de wijk Nesselande, en op basis van een groot en breed actief bereik in de wijk, de actieve polls en interviews, kennen wij als bewoners-wijkportal de wijk en haar problemen tot in details.

Wie denkt veilig een winkelende wandeling over de boulevard te kunnen maken wordt omringd door snelle fietsers en brommers en komt nog weleens een bestelbus op het plein tegen. Ooit deed een wijkagent op basis van de klachten van Nesselanders een controle op en rondom het Maltaplein met een giga resultaat in bekeuringen.

  • Allereerst in de “Nesselande nota” een merkwaardige opmerking over het onkruid dat zou duiden op “achterstallig onderhoud”; wie het gemeentebeleid (wat wij van een Wijkraad mogen verwachten) kent ook het reeds jarenlange aangepaste maaibeleid, dat de natuur grote delen van het jaar zijn gang laat staan, meer info hier. Bij daadwerkelijk overlast van het groen, wordt er welzeker lokaal “gemaaid”, of wordt het groen platgereden.

 

Vooral het centrum en Zuid krijgen de aandacht in Rotterdam

Met de voorjaarsnota schetst het college van burgemeester en wethouders op hoofdlijnen waar we de komende jaren onze mouwen voor opstropen en waar we scherpe keuzes maken. In 39 wijken, in de kleine kernen (Hoek van Holland, Rozenburg, Pernis en Heijplaat) en met het coalitieakkoord ‘Eén Stad’ en de wijkakkoorden als uitgangspunt.

Aan de slag in wijken en investeren in de kleine kernen

Op het gebied van veiligheid versterken we onze inzet in de wijken, dichtbij de Rotterdammers. Wethouder Simons: “Met Eén Stad hebben we de kleine kernen omarmd en zetten we ons in voor de hele stad, van noord tot zuid, van oost naar west. Voor bijna alle actiepunten uit de 39 wijkakkoorden pakken we de uitvoering op. Ook voor de kleine kernen maken we extra geld vrij. Ook komend jaar zijn we weer veel in de wijken om face-to-face naar Rotterdammers te luisteren en met elkaar problemen aan te pakken en op te lossen om zo onze stad en onze wijken beter, mooier, fijner en veiliger te maken.”

We werken in 2024 aan een stevig meerjarig investeringsprogramma voor de kleine kernen. In 2024 investeren we de eerste 8 miljoen euro. In Rozenburg zetten we de eerste stappen voor een tweede ontsluiting van bedrijventerrein de Pothof. Ook kopen we het bibliotheekgebouw, zodat het rijke verenigingsleven een beter onderdak in Rozenburg krijgt. In Hoek van Holland knappen we de buitenruimte in het dorpscentrum en langs de strandboulevard op en ontwikkelen we de Oranjebuitenpolder en Bonnenpolder tot een agrarisch-recreatief gebied. In Pernis maken we het metroplein groener en maken we de waterkant voor wandelaars en recreanten aantrekkelijk. In Heijplaat vervangen we de riolering en realiseren we tegelijkertijd meer groen voor extra waterberging en tegen hittestress.

We maken in totaal 8 miljoen euro vrij voor 33 extra jongerenhubs en investeren fors in de zorgrestaurants en 14 nieuwe Thuisplusflats, zodat onze ouderen elkaar kunnen blijven ontmoeten en samen gezond en betaalbaar kunnen eten. Voor de plekken waar de meeste verkeersongelukken gebeuren trekken we 5 miljoen euro extra uit om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Besparing op organisatiekosten

Wethouder Struijvenberg:

Hogere salarislasten, voortvloeiend uit de nieuwe cao voor gemeenteambtenaren, de stijgende rente en een toenemende vraag naar financiële ondersteuning van Rotterdammers leggen een enorme extra claim op de gemeentelijke begroting. Daarom grijpen we nu stevig in door de kosten van de gemeentelijke organisatie fors te verlagen. We willen op deze kosten de komende vier jaren een extra besparing van 150 miljoen euro realiseren. De besparing moet zo min mogelijk ten koste gaan van de uitvoering en onze dienstverlening aan de Rotterdammers.

Gericht op besparingen, ook projecten stilgelegd

Naast besparing op de organisatiekosten sturen we de komende jaar scherp op financiële haalbaarheid van gebiedsontwikkelingen. In het huidige financiële klimaat moet met name de focus op het realiseren van lopende en kansrijke gebiedsontwikkelingen en bestaande hoogbouwplannen zorgen voor meer betaalbare woningen. Zo blijven we realistisch werk maken van de groei van onze stad. Ook temporiseren we de stadsprojecten en zetten we het stadsproject Schouwburgplein voorlopig stop.

Met al deze maatregelen werken we door aan Eén stad en houden we de gemeentelijke financiën meerjarig op orde.

Redactie
Redactiehttps://www.nesselande.info
Redactie www.nesselande.info / Alle rechten voorbehouden
GELINKT AAN DIT ARTIKEL

Popular